OM DET NYA ARBETET OCH LEDARSKAPET: FYRA FRÅGOR TILL ESKO KILPI

Esko Kilpi är forskare och författare och anlitas av företag och förvaltningar för att ge insikt i hur arbetet och ledarskapet förändras med digitaliseringen. I boken Perspectives on New Work samlar han 50 internationella forskares röster på temat. Esko Kilpi är även medlem av fakulteten i Nordiska medieledarprogrammet NMP 24 som börjar i slutet av september. Programledaren Bo-Magnus Salenius ställde Esko Kilpi fyra frågor om att tänka ledarskap och förändring om man är chef eller specialist med uppdrag att leda och förändra arbetet i mediehuset:

BMS:  Du framhåller att det i kunskapsföretaget handlar om att förstå ”arbete” på ett helt nytt sätt. Vad menar du med det?

EK: Förut var arbetet arbetsbeskrivningar och roller där man gjorde samma arbetsuppgifter varje dag. Idag däremot uppfattas arbetet i sig som kontextuella problemlösningar och växelverkan människor emellan.

BMS: I mediehusen jobbar man hårt med att skapa både ny affär och tillsammans med läsarna vänja sig vid en digital värld. Hur skulle du sammanfatta den utmaningen?

EK: Mediehusen måste skapa en roll som är mer närvarande för sina kunder, även i nya alldagliga situationer utanför traditionella kanaler. Mediehusen ska alltså kunna vara en plattform där kunder kan träffas för att kunna få svar på sina frågor och lösningar på eventuella problem. Och här är digitaliseringen ingalunda ett hot, den skapar nya möjligheter.

BMS: Vilka arbetssätt ser du att chefer och ledningen i mediehusen behöver sluta med eller åtminstone förändra i sitt eget arbete?

EK: En stor förändring inom ledarskap just nu är hur organisationer riktar sig utåt, bildar nätverk och följer med nya fenomen ute i samhället. Att man riktar sina blickar utåt istället för att förpuppa sig inom den egna organisationen.

BMS: Om man nu blir lite taggad att ”läsa på” och förstå mer om det nya arbetet och ledarskapet, har du några goda lästips som även passar i hängmattan?

EK: Det lönar sej alltid att följa expertis på Twitter! Och läs gärna Andrew McAfee’s och Erik Brynolfssons nya bok ”Machine, Platform, Crowd” som ger en bra bild om de förändringar vi befinner oss i just nu.

—-

Läs mer av Esko Kilpi här.

I slutet av september startar den 24 upplagan av det Nordiska medieledarprogrammet NMP. Fråga gärna mer om programmet och vilka andra perspektivbyten vi kommer att fokusera: annika.haggblom@nordicmediaprogramme.se